top of page
Search

Communicatie bij change management: 'We spreken niet allemaal dezelfde taal'

  • Katrien Celens
  • Feb 24, 2019
  • 2 min read

Updated: Feb 25, 2019

Effectieve verander-boodschappen schud je niet zomaar uit je mouw. Er kruipt veel tijd en voorbereiding in om een boodschap te brengen die iedereen begrijpt. Hoe verzeker je je ervan dat jouw boodschap duidelijk aankomt bij jouw doelpubliek?


ree

‘Hoe goed begrijpen jullie wat er gaat veranderen en waarom’, vroeg ik aan het sponsorteam? Positioneer jullie even op een schaal van 1 (helemaal niet) tot 5 (volledig). Daar was geen twijfel over, iedereen stond onmiddellijk op 5. ‘Als ik dezelfde vraag nu zou stellen aan jullie teams, waar zouden die dan staan?’, vroeg ik meteen daarna. Toch ook wel op 4 of 5 dachten ze.


Toen ik de proef op de som nam en een steekproef uitvoerde binnen de organisatie kreeg ik echter een heel ander beeld. De getallen lagen alvast een pak lager. De verander-boodschap bleek toch niet zo duidelijk voor iedereen.


Niet (goed) begrijpen wat er gaat veranderen en waarom deze verandering plaats grijpt leidt sowieso tot weerstand. De nodige tijd investeren in het maken van een duidelijke verander-boodschap is dan ook geen overbodige luxe.


‘Het grootste probleem bij communicatie is de illusie dat er communicatie heeft plaatsgevonden’ – George Bernard Shaw


Een duidelijke verander-boodschap geeft duidelijk weer wat er gaat veranderen en waarom. Deze boodschap overbrengen op een heldere manier die iedereen begrijpt is echter de grote uitdaging.

Eén van de zaken waarmee je rekening moet houden is dat we niet allemaal dezelfde taal spreken omdat we verschillende communicatie voorkeurstijlen hebben. Business-minded mensen krijgen graag cijfermateriaal aangereikt terwijl people-minded mensen net niet warm worden van cijfers maar willen weten wat dit voor de mensen binnen de organisatie gaat betekenen. Conceptuele denkers krijgen graag een algemeen beeld en haken af als er teveel in detail wordt getreden en detaillisten ontvangen net graag zoveel mogelijk details en extra materiaal om na te lezen of te bekijken.


Als je enkel vanuit jouw persoonlijke voorkeurstijl spreekt bereik je maar een deel van je publiek. Eén van de geheimen van een goede verander-boodschap is dat deze rekening houdt met alle communicatie voorkeurstijlen van jouw doelpubliek en dus verschillende boodschappen verwerkt in één verhaal.


 
 
 

Comments


  • s-linkedin
bottom of page