Leadership: Baas over je eigen tijd
- Katrien Celens
- Mar 3, 2019
- 2 min read
Je loopt jezelf voorbij en slaagt er maar niet in om alles wat er op jouw gigantische to-do lijst staat gedaan te krijgen. Tijd om even stil te staan… Ben je wel goed bezig? Kan het ook anders?

‘Ben jij nog wel baas over je eigen tijd?’ vroeg ik aan de manager. ‘Natuurlijk niet’ zei de manager. ‘Mijn dagen zijn te kort. Ik werk ontzettend veel overuren en heb te weinig Q-tijd met mijn familie. Ik probeer zo efficiënt mogelijk te werken maar het lukt maar niet om alle taken op mijn to-do lijst afgewerkt te krijgen.’
De manager werd duidelijk geleefd op het werk en voelde zich gestresseerd en ongelukkig.
Efficiënter werken door een goed time management, correct te delegeren en een duidelijke planning te hanteren levert zeker een positieve bijdrage, maar is vaak niet de enige oplossing voor het probleem.
‘Er is niets zo zinloos als efficiënt doen wat er niet moet gebeuren’ – Peter Drucker
Belangrijk inzicht is dat je niet alles moet doen wat er op jouw weg komt. Help jezelf en je team door duidelijke prioriteiten te stellen, gebaseerd op persoonlijke en team doelstellingen.
Door bewust keuzes te maken over wat je wel of niet gaat doen word je weer baas over je eigen tijd.
Zie jezelf als de waakhond: Je filtert als het ware alle verzoeken die binnenkomen en zegt bewust nee tegen deze die niet horen bij jouw prioriteiten.
Maak zelf keuzes en beslis voor iemand anders dat voor jou doet. Door keuzes te maken en te beslissen oefen je namelijk invloed uit op jouw werk en voorkom je dat je geleefd wordt door alles wat er in jouw omgeving gebeurt.
Richt je dus op wat voor jou en je team de juiste dingen zijn. Probeer je niet schuldig te voelen bij het ‘neen’ zeggen. Bedenk dat elke keer dat we ‘ja’ zeggen tegen iets/iemand we automatisch ook ‘neen’ zeggen tegen iets/iemand anders.
Comments