Sponsorship bij veranderen: ‘Aarde aan onze sponsor!’
- Katrien Celens
- Feb 19, 2019
- 2 min read
Als sponsor van een verandering binnen je organisatie heb je soms het gevoel dat jouw medewerkers niet altijd op hetzelfde tempo mee bewegen. Wat kan jij hier concreet aan doen?

Leven in het ‘hier en nu’ tijdens een veranderproject blijkt een uitdaging voor sponsors. Tijdens mijn begeleidingen van sponsorteams kom ik dit alleszins keer op keer tegen.
Een sponsor gebruikte een mooie beeldspraak: ‘Ik lijk wel een vogel die zijn doel in de verte duidelijk kan zien maar ik voel dat er een ganse organisatie aan mijn vleugels trekt en mijn vlucht vertraagt’.
Win tijd door jouw organisatie de tijd te gunnen om hun eigen veranderproces te doorlopen.
Als sponsor ben jij de senior manager die het project (mee) geïnitieerd heeft. Je zit boordevol enthousiasme. Het project waar je al maanden strategisch over aan het nadenken bent kan nu eindelijk van start gaan. Je ziet het eindresultaat al voor je en het kan niet snel genoeg gaan. Je leeft als het ware al in de nieuwe toekomst.
En dat is nu net waar jouw medewerkers tegenaan lopen. Ze horen binnenkort de boodschap over de verandering voor de eerste keer en hebben tijd nodig om dit te verwerken. Jouw proces is al maanden bezig en je ziet alles al heel helder. Jouw medewerkers moeten echter ook nog door hun eigen veranderproces door en dit kost nu eenmaal tijd. Gun jouw organisatie de tijd die ze ervoor nodig heeft. Luister in deze periode aandachtig naar hun bezorgdheden en vragen en geef hen zoveel mogelijk informatie om onzekerheid weg te werken. Wees duidelijk en eerlijk over wat je wel en niet weet. Deze tijd win je later dubbel en dik terug.
De realiteit is dat change management uitdagingen zich afspelen in het heden en dat het nu pas echt gaat beginnen. Hou je doel scherp voor ogen, droom volop van de nieuwe toekomst, maar blijf voor jouw organisatie bewust aanwezig in het ‘hier en nu’. Het tijdreizen kan voor jou beginnen...





Comments