top of page
Search

Aan de slag met weerstand: 'Dokter mag ik een pilletje?'

  • Katrien Celens
  • Jan 20, 2019
  • 2 min read

Updated: Feb 4, 2019

Bij alle veranderingen die ik begeleid is 'omgaan met weerstand'​ altijd één van de hoofdthema's. Hoe pak je dit best aan? In deze blog vind je alvast een eerste tip.

ree

‘Ik heb ze nochtans 2 jaar geleden al op het hart gedrukt dat hun rol uitgebreid is met een commerciëel luik en dat ze zich daar nu moeten naar gedragen’ zei de manager geërgerd, ‘maar om de één of andere reden passen ze dit niet toe. Ze hebben al alle mogelijke trainingen mogen volgen om zich te bekwamen. Ik begrijp er niets van. Ik ben dus op zoek naar een goede training commerciële vaardigheden die wel gaat werken. Heb jij een idee wie ik hiervoor moet aanspreken?’.

Nu ken ik een paar steengoede commerciële trainers, maar hier was duidelijk meer aan de hand. De focus moest eerst liggen op het aanpakken van de weerstand die er was bij de medewerkers. Pas dan kon er sprake zijn van het aanleren van commerciële vaardigheden.


Weerstand tijdens verandering wordt de dag van vandaag nog altijd gezien als iets negatiefs, een vervelend nevenverschijnsel dat lijkt op te duiken bij verandering. En onbekend maakt onbemind… Er wordt dan ook niet graag teveel aandacht aan besteed en een pilletje onder de vorm van een training lijkt dan ook de perfecte oplossing.

Helaas… zo werkt het jammer genoeg niet.


‘Bekijk weerstand eens door een andere bril’

Een eerste cruciale stap in weerstandsmanagement is de manier waarop jij kijkt naar weerstand. Bekijk weerstand eens door een andere bril. Dan zou je kunnen zien dat weerstand normaal is en zelfs een positief verschijnsel bij het doorvoeren van veranderingen. Ja hoor, het is dus eigenlijk iets om blij mee te zijn. Het toont aan dat de verandering mensen raakt en dat ze ermee bezig zijn en erover nadenken. Veel beter toch dan helemaal geen reactie, want dan mag je er zeker van zijn dat ze het al hebben opgegeven.


Uiteraard moet je met weerstand aan de slag want de gedachte ‘het waait vanzelf wel over, als we maar lang genoeg wachten’ heeft nog nooit tot een succes geleid.

Deze nieuwe positieve mindset zorgt er echter voor dat je pro-actief aan de slag kan gaan met het managen van de weerstand waarvan je weet dat die er toch gaat komen. Je kan jezelf en jouw organisatie er vanaf het begin op voorbereiden en dat is de eerste sleutel tot het succesvol ombuigen van weerstand naar buy-in.



Wens je op de hoogte te blijven van deze blog, connecteer dan via LinkedIn


 
 
 

Comments


  • s-linkedin
bottom of page